Sökresultat

Sök bland 2000+ produkter

Sökresultat

Fri frakt
Fri frakt över 500kr
Din trygghet
På nätet sedan 1997
Trogen kund
25kr rabatt på ditt nästa köp
 

Du har 0 produkter i din varukorg.

Hälsotips

Artikel: D-Vitamin på vintern

Under vinterhalvåret behöver vi D-vitamin 

Nu närmar sig vintern och det är ännu viktigare med D vitamin än någon gång på året.

 

Vitamin D är ett fettlösligt vitamin som fungerar som ett hormon och som reglerar bildandet av ben och absorptionen av kalcium och fosfor från tarmen.

 

Det hjälper till att reglera flödet av kalcium mellan ben och blod, och vice versa.  Brist på d vitamin ses oftare i nordliga länder än i sydligare länder med mer sol.

 

Solljus inverkar på D-vitamin nivån

Veganer brukar få D-vitamin från inverkan av solljus på huden eller genom att berikade livsmedel såsom sojamjölk, margarin och vitamintillskott .

Den mest betydande leveranser av vitamin D kommer från inverkan av UV-B ljus på huden. De flesta människor, inklusive spädbarn kräver lite eller inget extra från mat när regelbundet utsätts för solljus när solen står högt på himlen.

 

Starkt solljus är inte nödvändig, även en molnig sommardag kommer att stimulera bildandet av en del D vitamin i huden, medan en kort sommarsemester i fria luften ökar blodet av vitaminet av två eller tre gånger så mycket.

 

Den effektiva ljusvåglängds - ultraviolett B  - finns inte på vintern på samma sätt och gäller solljus mellan oktober och mars i länder över en viss latitud.

 

Brist på D-vitamin bidrar till sjukdomar 

Det finns fler bevis för att låga nivåer av vitamin D nivåer bidra till sjukdomar. Om vi levde som vi utvecklats - närmare ekvatorn - vi skulle få D-vitamin från solljus som motsvarar 100 ug (mikrogram) eller mer per dag och intaget skulle sakna betydelse, men tyvärr bor vi i mörka norden och därför behöver vi  komplettera vår kost med D vitaminer.

 

Artiklar