Sökresultat

Sökresultat

 

Du har 0 produkter i din varukorg.

HEM  » Chiafrön Eko 350g - Re-fresh
Chiafrön Eko 350g - Re-fresh

Chiafrön Eko 350g - Re-fresh

Chiafrön Eko 350g - Re-fresh

Chiafröet är ett användbart, nästan smaklöst, frö som passar så väl i bakning som i smoothies eller för att göra chiapudding!



Läs mer  » 
SKU# 6245
105 kr    
Utgått
Chiafröet är ett användbart, nästan smaklöst, frö som passar så väl i bakning som i smoothies eller för att göra chiapudding!

Läs mer  »
Chiafröet är ett användbart, nästan smaklöst, frö som passar så väl i bakning som i smoothies eller för att göra chiapudding!

Chia frön användes ursprungligen av indianer i Syd- och Centralamerika som en grundläggande ingrediens i kosten. Inom EU är Chiafrön nu godkända som 10% av totalingrediensen i alla bakverk. Nedan finner du recept med chiafrön, om du vill tillsätta chia i ditt egna favoritrecept tänk då på att chiafrön kan absorbera vätska upp till 12 gånger sin egen vikt, ha därför i extra vätska! 

Recept
Frukost
Strö 2 msk (15 gram) chia över dina frukostflingor eller gör din egen müsli: Blanda 3 dl Havregryn, 1 dl vatten och 1 dl Chia. Låt blandningen stå ca 10 min, varefter den sprids på en plåt och "torkas" ungefär 15 minuter i ugnen på 160 grader. Efter kylning, lägga till samma mängd frukt, nötter och andra frön efter smak.

Smoothie
Tillsätt gärna 2 msk (15 gram) chia i din smoothie.
 
Rekommenderad användning
Chia frön är godkända enligt EU förordning om nya livsmedel (258/97 / EG) och rekommendationen är max 15 gram chia per dag. 

Kom ihåg att chia kan binda sin 10-12 gånger sin egen vikt i vätskan. Beräkna därför extra vätska i t ex ditt bröd recept eller låt chia ligga i blöt 20 minuter i vätska. Chia och vatten har en proportion på 1:10

Förvaring: 
Förvaras torrt och svalt utom räckhåll för små barn. 

Dölj  »
Chiafröet är ett användbart, nästan smaklöst, frö som passar så väl i bakning som i smoothies eller för att göra chiapudding!

Chia frön användes ursprungligen av indianer i Syd- och Centralamerika som en grundläggande ingrediens i kosten. Inom EU är Chiafrön nu godkända som 10% av totalingrediensen i alla bakverk. Nedan finner du recept med chiafrön, om du vill tillsätta chia i ditt egna favoritrecept tänk då på att chiafrön kan absorbera vätska upp till 12 gånger sin egen vikt, ha därför i extra vätska! 

Recept
Frukost
Strö 2 msk (15 gram) chia över dina frukostflingor eller gör din egen müsli: Blanda 3 dl Havregryn, 1 dl vatten och 1 dl Chia. Låt blandningen stå ca 10 min, varefter den sprids på en plåt och "torkas" ungefär 15 minuter i ugnen på 160 grader. Efter kylning, lägga till samma mängd frukt, nötter och andra frön efter smak.

Smoothie
Tillsätt gärna 2 msk (15 gram) chia i din smoothie.
 
Rekommenderad användning
Chia frön är godkända enligt EU förordning om nya livsmedel (258/97 / EG) och rekommendationen är max 15 gram chia per dag. 

Kom ihåg att chia kan binda sin 10-12 gånger sin egen vikt i vätskan. Beräkna därför extra vätska i t ex ditt bröd recept eller låt chia ligga i blöt 20 minuter i vätska. Chia och vatten har en proportion på 1:10

Förvaring: 
Förvaras torrt och svalt utom räckhåll för små barn.